Tähän mennessä tapahtunut

Kuten edellisessä postauksessani kerroin kärsin joitakin vuosia sitten masennuksesta jonka vuoksi kävin psykoterapiassa kolmen vuoden ajan. Tämä blogi ei siis ole prosessin alku, vaan muutos on ollut käynnissä jo hyvän aikaa. Terapian myötä sain itseni jälleen tasapainoon, mutta olen ollut yllättynyt miten vaikeaa on ollut sen jälkeen päästä takaisin entiselle aktiivisuustasolleni ja karistaa joitakin masennuksen aikana kertyneitä tapoja. Joitakin asioita olen kuitenkin jo pystynyt muuttamaan, vaikka muutos ei täydellinen olekaan.

Pari vuotta sitten kävin ravitsemusterapeutti Patrik Borgin vastaanotolla puhumassa lähinnä painonpudottamisessa kohtaamistani ongelmistani. Yllätyksekseni keskeisin asia johon hän tuolloin puuttui oli unenpuute. Nukuin keskimäärin 6,5-7 tuntia yössä, joka oli Borgin mielestä liian vähän. Unirytmini oli tuolloin myös melko pielessä. Olen luontaisesti iltavirkku ja nukkumaanmenoni valuu helposti paljon yli puolenyön. Lisäksi kärsin herkästi erilaisista unihäiriöistä, tyypillisimmin nukahtamisvaikeuksista, mutta viime vuosina olen alkanut myös heräillä aamuyöstä ja toisinaan en pysty enää nukahtamaan uudestaan kun kerran herään vaikka olisin väsynyt. Univaikeuksia lisää erityisesti stressi, joten tarkoitus olisi löytää sekä uusia iltarutiineja että tapoja vähentää stressiä.

Olen jonkin verran pystynyt jo muuttamaan unirytmiäni, herään kellonsoittoon myös viikonloppuisin ja pyrin pääsemään nukkumaan viimeistään puoliltaöin. Elämä ei tietenkään aina ole säännöllisen kellontarkkaa, mutta pyrin pitämään kiinni unensaannistani mahdollisimman hyvin sillä huomaan nykyään yhä helpommin miten pienikin univaje vaikuttaa vireystilaani.

Toinen asia mitä olen pyrkinyt muuttamaan, ja siinä melko hyvin onnistunutkin, on ateriarytmin säännöllisyys sekä kunnon aterioiden syöminen. Ennen söin vain yhden lämpimän aterian päivässä, yleensä koulu- tai työlounaan, ja illalla söin pelkkää leipää ja vihanneksia. Nyt olen jo noin vuoden ajan pyrkinyt myös syömään kunnon illallisen. Aina se ei syystä tai toisesta onnistu, ja olen antanut itselleni luvan käyttää myös puolivalmisteita ruuanlaitossa ettei päivittäinen ateriahuolto kävisi liian hankalaksi. Kunnollisen aterian syöminen iltaisin on ollut yksi onnistuneimmista ja pysyvimmistä muutoksistani tähän asti.

Ja mitä sitten tästä eteenpäin? Nukkumiseen minun pitää edelleen kiinnittää huomiota, etsiä iltarutiineja jotka helpottavat nukahtamista ja stressinsäätelykeinoja että saisin yöheräilyn kuriin. Liikunnassa minulla on paljon työstettävää, koska olen perusluonteeltani melko laiska ja mukavuudenhaluinen. En minä liikkumista inhoa, mutta en myöskään saa siitä mitään erityisiä kiksejä ja liikkumaan lähteminen on minulle ollut aina vaikeampaa kuin itse liikkuminen. Tässäkin olisi tarkoitus edetä pienin askelin eikä pyrkiä viisi kertaa viikossa urheilevaksi himoliikkujaksi saman tien.

Jos siellä on muita entisiä sohvaperunoita jotka ovat löytäneet tapoja lisätä liikuntaa elämään ja ehkä jopa nauttia siitä kuulisin mielellään miten muutos on tapahtunut ja kuinka olette pystyneet pitämään siitä kiinni.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s